B45 speed gebroken scharnierpen achtervering

Alles in verband met techniek & aanpassingen van en aan je fiets door jezelf of je dealer
Plaats reactie
antonverburg
Fiets:: Klever B45

15 sep 2020, 21:25

Recent brak de scharnier pen van de achtervering van mijn B45 voor de tweede keer (14000km op de teller). De eerste keer viel binnen de garantietermijn, de fiets is toen een poos weggeweest voor een aanpassing. Naar nu blijkt is de binnenste pen toen verdikt van 15 naar 15.2mm diameter. Veel heeft deze aanpassing niet geholpen, aangezien de pen inmiddels nog een keer brak. De oorzaak van het breken zit hem in een wat ongelukkige pen constructie. Voor de pen breekt, heb je eerst regelmatig last van een losdraaiende pen. Symptomen daarvan zijn een schurend geluid achter het voortandwiel, een zwabberend gevoel in de achterbrug en een er steeds aflopende ketting. Omdat Klever niet met een goed voorstel kwam voor de tweede reparatie heb ik een verbeterde pen ontworpen en gemaakt. Inmiddels zit die pen al een paar honderd kilometer op de fiets en alle bovengenoemde problemen waar we eigenlijk al jaren (soms wat minder, soms meer) last van hadden zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Aan een markering op de boutkop zie ik dat'ie inderdaad niets meer draait, en daarmee is de oorzaak van het probleem dus opgelost. Ik zal zo wat foto's posten.
antonverburg

15 sep 2020, 21:34

Hier het euvel:
Afbeelding
Afbeelding
antonverburg

15 sep 2020, 21:53

En hier de nieuwe pen:
Afbeelding
antonverburg

15 sep 2020, 21:54

Ik ben ik contact met een metaalbewerkingsbedrijf; zij willen wel pennen maken. Hoe meer er besteld worden hoe lager de prijs. Mocht iemand hier belangstelling hebben in zo'n pen, stuur mij dan even een prive berichtje.
Plaats reactie