Verkoopcijfers speed pedelecs NL (RAI-vereniging)

Mediaberichten over e-bikes & speed pedelecs
turkosariba
Mid Power
Mid Power
Fiets:: Stromer ST5
Kilometerstand fiets: 10000

06 mar 2020, 17:39

Aansluitend op mijn verkoopbericht van begin februari over de goed presterende Gazelle Cityzen zie ik dat dezelfde fiets nu (=t/m februari) een flinke stap terug (-13) doet. Tegelijk is in februari de Gazelle Ultimate Speed geïntroduceerd die met 15 exemplaren het verlies aan Cityzens goed maakt. Voor de rest veranderd er nauwelijks iets in de markt.

Die Gazelle Ultimate Speed lijkt in veel opzichten op de R&M Supercharger, allebei met een (voor speed pedelec) te kleine 500Wh accu die dan tegen meerprijs opgeleukt kan worden naar 2x 500Wh met een weinig aantrekkelijke "klont-aan-het-frame". Stromer en Klever doen dat toch een stuk beter!

Vandaag hoorde ik bij mijn dealer dat Stromer met een grotere accu gaat komen. Zolang die in het huidige accucompartiment past zou dat een interessante optie zijn maar gaan ze ook bij Stromer extra KLONTEN aan het frame hangen dan is mijn interesse bij voorbaat verdwenen: het oog wil ook wat.
Zij: Flyer (35 km/u) --- Ik: Stromer ST5 --- Zij: B Speed Plus?
turkosariba
Mid Power
Mid Power

04 apr 2020, 13:24

Meestal worden de nieuwe verkoopcijfers ergens in de loop van de eerste week gepubliceerd maar deze maand was de RAI Vereniging er wel heel vlot bij: 1 april. Ik vermoed dat thuiswerken in sommige gevallen veel efficiënter is...

Dan de cijfers, ik zal me beperken tot enkele opvallende zaken:
- om te beginnen met Klever die de verkoop van de B-speed ziet verdubbelen, weliswaar van 3 naar 6 stuks maar desondanks wel opvallend want het afgelopen jaar werden er gemiddeld 2 stuks per maand verkocht
- de X speed doet het gewoon goed met een vrij constante verkoop van 15 stuks per maand
- Gazelle heeft met de nieuwe Ultimate Speed waarschijnlijk een verkoopkanon op de markt gebracht, in februari is deze fiets voor het eerst in de statistieken te zien met 15 stuks, deze maand stijgt de verkoop naar 23 stuks
- tegelijk zakt de verkoop van het succesnummer Gazelle Cityzen juist in met 43-30-24 in het eerste kwartaal van 2020, ik kom hier nog op terug...
- Stromer gaat onverstoorbaar verder met veroveren van marktaandeel, verkopen in het eerste kwartaal 158-163-183... ongetwijfeld dankzij de nieuwe ST1 die voor meer mensen bereikbaar is.

Nog even wat dieper ingaand op de verkopen van Gazelle die hun oude verkooptopper Cityzen (€ 2.800) zien wegzakken ten gunste van de nieuwe Ultimate Speed 380 (€4.200), uitgeroepen tot speed pedelec van het jaar 2020... Ondanks het grote prijsverschil verkoopt de Ultimate Speed opvallend goed maar het is mij nog onduidelijk waarom... het uitroepen tot speed pedelec van het jaar heeft doorgaans nauwelijks invloed op de verkoopcijfers en als we naar de specs kijken is het belangrijkste verschil de riemaandrijving/naafversnelling van de Ultimate Speed tegenover de ketting/derailleur van de Cityzen. Wie het weet mag het zeggen! Ik zal de vraag eens voorleggen aan Gazelle.

Ondanks de Corona-crisis lijken de verkoopcijfers van speed pedelecs niet te lijden onder de lock-down, mijn dealer geeft echter aan dat de verkoop van fietsen wel degelijk stagneert, ik denk dat er zeker een vertraging zit in de cijfers als gevolg van de tijd tussen bestelling en aflevering. Daarom verwacht ik dat volgende maand het "Corona-effect" zichtbaar zal gaan worden.
turkosariba
Mid Power
Mid Power

08 mei 2020, 10:48

Goed... de cijfers van april 2020 zijn gisteren gepubliceerd. Opvallendste feit is dat de verkoop niet gehinderd lijkt te worden door de Corona-crisis, het aantal verkopen is verder gestegen naar 440 tegen 314 in apr-2019 en tegen 358 in mrt-2020.

Mijn Stromer-dealer merkte echter wel een minder grote omzet en de cijfers lijken hem gelijk te geven, het aantal verkochte Stromers is gedaald van 183 in mrt-2020 naar 164 in apr-2020... ten opzichte van apr-2019 (140) is het echter nog altijd een stijging.

Beter... Als de marktleider het minder doet terwijl de verkopen in totaal stijgen dan betekent dit dat er iemand wél enorm aan het verkopen is. Een snelle blik over de Excel-sheet wijst op één duidelijk verkoopkanon: de Gazelle Ultimate Speed. Deze was vorige maand al opgevallen door snel stijgende verkoopcijfers en zet de snelle opmars door. Vorige maand leek het nog ten koste te gaan van de verkoop van de Gazelle Cityzen maar ook deze lijkt de weg terug gevonden te hebben.

Best... Hoewel Stromer nog riant aan kop staat als verkoopleider doet ook Riesse und Müller het prima met de Charger en Supercharger. Dit in tegenstelling tot Klever die een Corona-dipje lijkt te voelen.

Hoe moeten we dit alles nu duiden, minder Stromers/Klevers en meer Gazelle/R&M's, stijgende verkoopcijfers ondanks Corona-crisis... ik denk dat de speed pedelec aan belangstelling wint door de Corona-crisis, mensen willen liever individueel woon-werkritten maken nu het openbaar vervoer de te vermijden modaliteit is. Een Stromer is dan wellicht wat aan de dure kant in het vooruitzicht van mogelijke ontslagen, werktijdverkorting. Dus wel een speed pedelec maar ook met een gunstige prijs... Interessante tijden!
turkosariba
Mid Power
Mid Power

05 jun 2020, 13:01

De maandcijfers van mei 2020 zijn binnen, zoals verwacht zijn de verkopen iets ingezakt als gevolg van de corona-crisis, mensen zijn onzeker over hun baan en gaan dan minder snel een dure fiets van 5-7K aanschaffen. Maar het verlies valt nog mee van 442 in april naar 418 in mei. In vergelijking met vorig jaar zijn de cijfers duidelijk hoger dan een jaar geleden (totale verkoop t/m mei 2019 1.330 tegen 1.952 t/m mei 2020.

Ook het prijskanon van afgelopen maanden, de Gazelle Ultimate speed, moet wat terrein prijsgeven in deze corona-tijden (van 63 naar 35). Wel is opvallend dat het "oude" model, de Gazelle Cityzen, het afgelopen maand juist weer onverwacht goed heeft gedaan (van 35 naar 44).

De opmerkelijke opmars van de Ultimate speed lijkt dus even gestopt te zijn. Als speed pedelec van het jaar 2020 (toegekend door RAI vereniging) heeft de fiets uiteraard extra aandacht gekregen maar de fiets is ook werkelijk goed uitgerust met verende voorvork, verstelbare stuurpen, verende zadelpen, traploze transmissie, 75 Nm middenmotor en Magura MT4 remmen. Het enige minpunt van deze fiets is eigenlijk vooral de te kleine accu die met 500 Wh meer geschikt is voor een gewone E-bike. Maar zoals met sommige R&M's is dit opgelost door optioneel een tweede frame-accu aan te bieden waardoor de actieradius verdubbelt...

Verder geen spannend nieuws in mei, Stromer, R&M, Klever en QWIC zijn allemaal een beetje in de min...

ik verwacht voor komende maand weer wat hogere verkoopcijfers, mei en juni zijn doorgaans de topmaanden omdat mensen hun vakantiegeld krijgen of een belastingteruggave. Aangezien veel oud-OV-reizigers naar alternatieven zoeken om vervoer in volgepakte bussen. metro's, trams en treinen willen vermijden zou juni wel eens verrassend kunnen uitpakken.

We gaan het beleven.
turkosariba
Mid Power
Mid Power

05 jul 2020, 00:01

De corona-dip is voorbij, verkopen hadden misschien nog wel hoger uitgevallen maar ten opzichte van april en mei laat juni een gezonde stijging zien: 442-417-486. Ik had het al gemerkt aan het grote aantal proefritten dat afkomstig is van een nabijgelegen Stromer-dealer. En het is ook te begrijpen: mensen hebben hun vakantiegeld ontvangen en gaan toch niet op vakantie. Wij gaan voorlopig ook niet, ik heb geen behoefte om me te conformeren aan allerlei discutabele maatregelen en dan wel hutjemutje vele uren in een vliegtuig plaats te nemen...

Tegelijk zijn er forensen die voorheen met het OV reisden en daar nu liever geen gebruik meer van maken. De speed pedelec is dan een aantrekkelijk alternatief voor woon-werkafstanden tot zo'n 40 km... en een zinvolle besteding van het vakantiegeld.

Kijken we iets dieper in het Excel-bestand dan zien we dat de usual suspects (Stromer, R&M en Gazelle) het goed doen met een opvallende uitzondering: Klever lijkt niet te profiteren van de vakantiegeld-boost en laat juist een opvallende daling zien van 12 naar 6 X-speeds... Let wel, dit zijn verkoopcijfers in NL van de RAI-vereniging. Ik heb hier geen verklaring voor... wie het weet mag het zeggen!

Sparta weet opeens wel te verkopen met de relatief goedkope M9b die aangeboden wordt voor € 2.800. Eigenlijk vermoed ik dat deze fiets niet alleen om de lage prijs verkocht wordt maar ook om de rechte zitpositie en sowieso het uiterlijk van een gewone E-bike met de accu in de bagagedrager... :shock: Nummerplaathouder eraf schroeven (in de fietstas meenemen) en je bent niet te onderscheiden als speed pedelec. Toevallig haalde ik gisteren een knakker in op een opgevoerde E-bike of speed-pedelec-in-disguise die zo'n 40 km/u reed... zonder helm en zonder kentekenplaat. Ik raad dit ten zeerste af!

Andere opvallende rising star is Kalkhoff met de Endeavour die precies in de corona-dip op de markt is gekomen en in juni opeens van 2 naar 10 schiet. Is als beste koop genoemd in een AD-test voor speed pedelecs boven 5K. Toch verwacht ik niet al te veel van deze fiets die met een 625 Wh accu vooral geschikt zal zijn voor niet al te grote woon-werkafstanden (max. 20 km).

Alvast vooruitkijken naar de maand juli: afgelopen dagen was het nog steeds opvallend druk hier in de straat met proefritten, dus Stromer zal wel weer goede cijfers scoren. Normaal gesproken laten juli en augustus een vakantiedip zien in de verkoopcijfers. Nu mensen liever niet op vakantie gaan zou de vakantiedip in de verkopen wel eens kunnen uitblijven.

Graag tot volgende maand!
turkosariba
Mid Power
Mid Power

07 aug 2020, 14:14

Welkom terug bij de maandelijkse verkoopcijfers... zojuist zijn de cijfers voor juli 2020 bekend gemaakt met enkele zeer opmerkelijke feiten.

Weinig opmerkelijk is dat de totale verkoop van speed pedelecs ondanks de gebruikelijke vakantiedip nu vrijwel uitblijft, zoals in de vorige bijdrage al uitgelegd is. Veel mensen hebben hun vakantiegeld mogen cashen maar blijven door corona liever thuis deze zomer. De aanschaf van een speed pedelec is nu extra aantrekkelijk omdat de files op autowegen/snelwegen vanaf september erger dan normaal zullen zijn nu het OV als vervoersmiddel minder gewenst is vanwege mondkapjes en alsnog een hoger risico op besmetting. Volgens inschattingen zal zo'n 60-70% van de OV-verlaters overstappen op de auto en 20-30% op de fiets en dan met name E-bikes en speed pedelecs. Die toename is bij de plaatselijke fietsenwinkel goed merkbaar, de elektrische fietsen zijn niet aan te slepen, voorraden raken op en klanten zijn bereid om 3 maanden te wachten op de levering van hun E-fiets.

Dat de maandcijfers voor juli een fractie lager zijn dan die van juni 2020 ligt niet aan de verkopen maar vooral aan de onmogelijkheid om verkochte fietsen direct te kunnen leveren en te registreren bij de RDW (waar de verkoopcijfers op gebaseerd zijn). Deze vertraging zal komende maanden ongetwijfeld zichtbaar worden.

Maar zoals gezegd opmerkelijk nieuws: there's new kid in town... de Katmandu van Cube Bikes die vanuit het niets de statistieken bestormd met maar liefst 48 verkochte fietsen in de maand juli! Waarschijnlijk speelt de adviesprijs (€ 2.900) een belangrijke rol want met een 625 Wh accu ga je op een speed pedelec niet ver komen. Verder zie je niet dat het een speed pedelec is, het lijkt eerder een E-bike en met de verschrikkelijke regelgeving in NL waar speeders verplicht op de rijbaan moeten is dat een voordeel... kentekenplaat in de fietstas en als je slim rijdt (niet te snel op drukke plekken) kun je onopgemerkt over het fietspad.

De vergelijkbare Gazelle Ultimate Speed, vorige sterspeler, haalt deze maand 51 verkochte fietsen en heeft dus een geduchte concurrent met de Katmandu. Gazelle verkoopt zo goed dat met 477 SP's in 2020 de tweede positie van R&M (393) is overgenomen

Bij Stromer is wel een vakantiedipje te zien met 181 in juni en 149 in juli... maar desondanks torent Stromer met 1.164 boven alle concurrenten uit in de verkoopcijfers 2020 t/m juli. De eerst volgende, Gazelle, komt niet verder dan 477...

Klever moddert met 95 verkochte exemplaren in 2020 rustig voort en moet Accel (142), QWIC (156) en Gazelle (477) voor zich laten. Klever gaat vanaf september de nieuwe X speed Pinion leveren en dat kan wel eens een hit gaan worden. Stromer heeft ook een interessante verkoopkanon in huis met de ST2-2020 voorzien van riemaandrijving en naafversnelling.

Het gaat dus nog een heet najaar worden...
turkosariba
Mid Power
Mid Power

16 okt 2020, 15:32

Mijn maandelijkse analyses van de verkoopcijfers zijn te volgen op: https://www.speeders.online/forum/viewt ... p?f=6&t=38
Plaats reactie