Ondersteuning wind tegen.

X Range
Jins
Mid Power
Mid Power
Fiets:: X-speed Tanager Orange

19 mar 2020, 17:01

Jeroentje schreef:
17 mar 2020, 15:29
Een troost dat ik niet de enige ben. Maar wat ik niet helemaal begrijp dat een Stromer met een stuk minder koppel onder dezelfde omstandigheden ongeveer het zelfde presteert. Niet dat mij dat zoveel uitmaakt maar ik vond het wel opvallend.
Het max koppel van een motor is niet over het hele toerental gebied gelijk, de controller bepaald de max stroom en dus het max koppel en de accuspanning bepaald het max toerental. Uiteindelijk is het tegen emk de stroombeperkende factor (hoe hoger het toerental hoe groter het tegen emk) en met de stroom ook het koppel. Hoe hoger de accuspanning hoe hoger het toerental kan zijn vooraleer het tegen emk begint tegen te werken. Een Stromer op 48V heeft hier een voordeel ten opzichte van de 44V van de Klever want meer koppel en vermogen bij een hoog toerental ondanks dat het max koppel (max stroom van de controller) lager kan zijn.
Als voorbeeld :
Klever 44V en max stroom 20A, piek vermogen (elektrisch) 800W (spanning zal een beetje dalen door de belasting).
Stromer 48V en max stroom 15A, piek vermogen 700W.
Als je onder normale omstandigheden 500W nodig hebt om 45km/h te rijden is dat voor Klever 11A en voor Stromer 10A. Als met 44V en 45km/h max 12A stroom naar de motor kan (tgv tegen emk) maakt het niet uit hoe hoog je max koppel (stroom) is. Met 48V en 45km/h kan de max stroom 13A zijn, meer stroom = meer koppel = meer vermogen op die snelheid. De stroom kan voor Klever nog 1A stijgen (meer belasting = tegenwind/helling) voordat de snelheid naar beneden gaat, voor Stromer nog 3A. De snelheid bij stijgende belasting zal dus voor Klever sneller dalen dan bij Stromer ondanks dat Klever EN een hoger koppel EN een hoger piekvermogen heeft. Door dat hoger koppel zal de Klever wel vinniger vertrekken.
De gebruikte getallen zijn enkel als voorbeeld. Uiteraard zijn ook de motoren niet 100% gelijk, max toerental is ook afh van de motor constructie.
Jeroentje
Bike Mode
Bike Mode
Fiets:: : Klever X Speed
Kilometerstand fiets: 1900

20 mar 2020, 15:09

Ik volg je theorie maar als het gaat om hellingen gaat dit in de praktijk niet op. Op mijn traject zit een aardig pittige helling, waarbij het ook niet lukt om deze met max snelheid omhoog te rijden maar met zo’n 35 a 38 km uur, hier heb ik geen enkele moeite met de Strömers die zakken een stuk verder terug in snelheid. Je zou toch zeggen dat hier het zelfde effect zou moeten optreden dan met wind tegen?
ww: NL <-> B
turkosariba
Mid Power
Mid Power
Fiets:: Stromer ST5
Kilometerstand fiets: 8800

20 mar 2020, 19:47

Het lastige hier is dat je geen fietsen onderling vergelijkt maar twee verschillende fietsen (rolweerstand, koppel/vermogen) EN twee verschillende fietsers (lichaamslengte/gewicht, kleding/bagage, kracht/fitheid)... dat zijn zoveel factoren dat je niets kunt zeggen over de prestatie van de fiets alleen.
Zij: Flyer (35 km/u) --- Ik: Stromer ST5 --- Zij: B Speed Plus?
Jins
Mid Power
Mid Power
Fiets:: X-speed Tanager Orange

22 mar 2020, 14:51

De Stromer is in mijn voorbeeld beperkt tot 15A, de Klever op 20A. Op een snelheid van 35km/h kan Klever bv 20A naar de motor sturen, de Stromer max 15A. 20A x 44V tov 15A x 48V. Hier is de Klever dus in het voordeel. Met het toenemen van het toerental zal de stroom dalen en daar is het voordeel voor de motor met hogere accuspanning, bij het dalen van het toerental zal de stroom stijgen tot de begrenzing van de controller (als het toerental laag genoeg wordt), de motor met de hoogste stroom is dan in het voordeel.
Je zou het zo kunnen stellen :
van 0 tot 40km/h is Klever in het voordeel (hogere stroom en dus koppel), vanaf 40km/h is Stromer in het voordeel (hogere spanning). Stromer rijdt niet sneller omwille van de begrenzing maar zou wel sneller kunnen. Ook het versnellen van 40 naar 45 gaat in dit vb vlotter met Stromer.
Plaats reactie